Modele Toyoty i Lexusa wśród najbezpieczniejszych aut na amerykańskim rynku
W 2023 roku amerykański instytut IIHS, będący odpowiednikiem Euro NCAP, zaostrzył kryteria przyznawania tytułów Top Safety Pick + oraz Top Safety Pick. Stąd też tegoroczna lista najbezpieczniejszych samochodów zawiera o połowę mniej samochodów niż miało to miejsce w roku 2022.
Najwyższe wyróżnienie – Top Safety Pick + – otrzymało 5 modeli Toyoty oraz wszystkie SUV-y Lexusa.
Do najbezpieczniejszych samochodów, jakie można kupić w amerykańskich salonach Toyoty, należą:
- średniej wielkości sedan Camry,
- 7-osobowy duży SUV Highlander,
- popularny minivan Sienna,
- pick-up Tundra z dwoma rodzajami nadwozia.
Wyjątkowym poziomem bezpieczeństwa czynnego i biernego wykazały się takie SUV-y Lexusa, jak:
- kompaktowy Lexus UX,
- średniej wielkości modele NX i NX Plug-in Hybrid,
- duży SUV RX.
Tytułem Top Safety Pick wyróżniono takie modele Toyoty i Lexusa, jak:
- Corolla sedan,
- Corolla hatchback,
- RAV4,
- Venza,
- RAV4 Prime (Plug-in Hybrid),
- Lexus ES 350h.
Wszystkie te samochody te wykazały się najwyższym poziomem ochrony pasażerów w testach zderzeniowych, mają wysokiej jakości reflektory oraz skuteczne systemy zapobiegania kolizjom z pieszymi w dzień i w nocy.
Po zaostrzeniu kryteriów do nagród IIHS w 2023 roku zakwalifikowało się tylko 48 samochodów. Spośród nich 28 otrzymało tytuł Top Safety Pick +, a 20 spełniło standardy Top Safety Pick. Dla porównania, w ubiegłym roku amerykański instytut odpowiedzialny za ocenę bezpieczeństwa pojazdów wskazał 101 zwycięzców, z których 65 aut zdobyło najwyższą ocenę Top Safety Pick +.
„Liczba zwycięzców jest w tym roku mniejsza, ponieważ postawiliśmy przed producentami nowe wymagania, aby nie ustawali w rozwijaniu i popularyzacji najnowszych technologii bezpieczeństwa” – skomentował David Harkey, prezes Insurance Institute for Highway Safety.
„Te modele są prawdziwym wzorem do naśladowania zarówno pod względem zapobiegania kolizjom, jak i odporności na zderzenia i ochrony pasażerów” – dodał David Harkey.
Wśród najważniejszych zmian wymienić należy zastąpienie stosowanego od lat bocznego testu zderzeniowego uderzeniem w bok samochodu w bardziej wymagających warunkach. W zaktualizowanym teście każde auto musi przyjąć o 82% więcej energii uderzenia niż wcześniej. Aby zakwalifikować się do Top Safety Pick, pojazdy musiały uzyskać jedną z dwóch najwyższych ocen – Good lub Acceptable. Klasa Top Safety Pick + wymagała najwyższej noty – Good.